U bent hier: Nieuws » Verspreid schoolboeken, geen virus

terug naar overzicht

Verspreid schoolboeken, geen virus

thumbnail

Anje werkt tien jaar in Houthulst en bouwde in die tijd een vertrouwensband op met heel wat kwetsbare gezinnen. Als brugfiguur legt ze de verbinding tussen de school, het gezin en de verschillende diensten in de gemeente. 


Week 1: een heleboel vragen

Op maandag hoor ik het nieuws dat de scholen sluiten. Er wordt enkel noodopvang voorzien voor kinderen van verzorgend personeel of andere essentiële beroepen. Ik maak me zorgen om ‘mijn gezinnen’. Door de coronamaatregelen moet ik me reorganiseren. Ik moet noodgedwongen stoppen met huisbezoeken, vanaf nu verloopt alles via telefoon… Hoe gaat het met je? Hoe ervaren de kinderen deze situatie? Lukt het je om boodschappen te doen? Heb je oefenblaadjes gekregen van school? Kan je hiermee weg of hebben je kinderen nog iets extra nodig? Heb je een computer? En internetverbinding? Ik krijg antwoorden, maar ook heel wat vragen. Ouders zijn bezorgd. Ik breng ze ter sprake in de contacten met de 5 basisscholen van Houthulst. En het moet gezegd: de wil van de scholen om ook voor deze gezinnen een extra inspanning te leveren is er! Voor wie geen computer of printer heeft, worden de werkblaadjes op school gekopieerd. De zorgleerkrachten en ik brengen ze aan huis, rekening houdend met alle voorzorgsmaatregelen. Er worden boekjes verzameld en uitgeleend aan wie erom vraagt. De school stelt zijn eigen materiaal ter beschikking, zodat de kinderen over dezelfde leermethode beschikken als op school.

Extra zorgen

Kunnen de ouders dit wel allemaal bolwerken? Ze doen hun best in vaak moeilijke en onzekere omstandigheden. Er zijn extra zorgen over het inkomen, eten kopen en de kinderen bezighouden. Ze zijn dankbaar voor het luisterend oor, maar er is meer nodig:

 ‘We hebben geen speelgoed genoeg om de kinderen een hele dag en voor zo lang bezig te houden.’

 ‘Ik heb de werkblaadjes gekregen, maar ik heb er nog niets mee kunnen doen.’

‘Ik moet met mijn klein budget nu de duurste producten kopen omdat iedereen al het goedkope eten heeft gehamsterd.’


Week 2: tussentijds rapport

Ik maak samen met de scholen de balans op van de voorbije week.  Bereiken we met onze verenigde krachten alle ouders? Ik merk dat ouders in deze tijden de school niet durven te contacteren, de drempel om dat te doen ligt nu nog hoger. Acht op de tien leerlingen bereiken is niet genoeg, alle partners spreken de ambitie uit om iedere leerling mee te krijgen. De ouders van de kinderen die nog niks oefenden op het digitale oefenplatform Bingel worden gecontacteerd. Lukt het niet? Is het teveel in combinatie met het werken of thuiswerken? Ikzelf spring bij waar nodig. Zowel voor de school, de zorgleerkrachten, als mezelf is dit een ongekende situatie.  Ik span me in om te blijven denken vanuit de noden en de mogelijkheden van de gezinnen.  Het is een creatieve oefening om afstandsonderwijs toch heel nabij in te vullen.

Een oefening die niet af is, nu we weten dat deze uitzonderlijke omstandigheden nog zeker tot en met de paasvakantie duren.

Lees onze beleidsaanbevelingen voor gelijke onderwijskansen in coronatijden.

 

Meer informatie

-Laptops voor kwetsbare leerlingen

-Providers Telenet en Proximus bieden gratis internet voor kwetsbare leerlingen

-Kinderopvang in de paasvakantie

-Nuttige tips van KLASSE over leren op afstand

-Samen met provincie West-Vlaanderen ondersteunen we brugfiguren en lokale besturen met intervisie-, netwerk- en vormingsmomenten

terug naar overzicht
moet in dit geval niet ingevuld worden

op de hoogteBlijf op de hoogte van onze activiteiten en nieuwtjes

Schrijf je in

Project in de kijker

Brugfiguren in landelijke context

Een brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon tussen kwetsbare gezinnen, welzijnsorganisaties en de school.

Lees verder