U bent hier: Nieuws » Inloophuis wordt callcenter

terug naar overzicht

Inloophuis wordt callcenter

thumbnail

De ontmoetingsruimte van Inloophuis de Kom-Af in Roeselare, ligt er stil en verlaten bij. Normaal bruist het hier van het leven, maar het coronavirus gooide roet in het eten.  De deur is toe, de stoelen zijn opgeborgen. Stagiair Vanessa, opbouwwerker Lieze en opgeleide ervaringsdeskundige Dimitri geven echter niet op. Ze vertellen over hoe ze in een mum van tijd hun werking herschikten tot een heus callcenter.


Gevoelens inschatten is moeilijk

Vanessa:  

Het zijn speciale tijden. Wie had ooit gedacht, toen ik vorig jaar startte met mijn stage in het inloophuis de Kom-Af in Roeselare, dat ik zou afstuderen in een corona crisis? Maar als sociaal werkers moeten we flexibel kunnen zijn. En zo veranderen we dus in echte crisismanagers. In een week tijd transformeerden we het inloophuis, waar menselijk contact en dienstverlening centraal staan, tot een werking op afstand. We zijn present zonder fysieke nabijheid. Het is natuurlijk niet hetzelfde als je stoel bijzetten en luisteren naar iemands verhaal bij een kopje koffie. Samen met onze partnerorganisaties CAW en Stad & OCMW Roeselare houden we dagelijks permanentie. Met die telefoon-en chatgesprekken bereiken we wekelijks toch een vijftigtal mensen. Het moeilijkste vind ik om gevoelens juist in te schatten: non-verbaal zeggen we namelijk meer dan met woorden.  Een warm menselijk gebaar, zoals een schouderklopje, kan nu niet.  Toch merk je dat we met die chat –en Messengergesprekjes mensen bereiken die anders nooit zelf de telefoon zouden nemen. Noden die er voor de crisis waren, komen in deze tijd nog sterker naar boven. Noodhulp zoals voedselbedeling of het uitlenen van computers aan kwetsbare gezinnen zijn nu heel cruciaal. Er ontstaan ook mooie samenwerkingen die er eerst niet waren. Ik heb het laatste jaar meer solidariteit gezien dan in heel mijn voorbije leven. En zeker op het vlak van digitaal sociaal werk heb ik enorm veel bijgeleerd.  


De samenwerking met het lokaal bestuur verloopt vlotter en directer

Dimitri:  Rode draad in de gesprekken is toch wel de veréénzaming.  We proberen in onze gesprekken mensen heel concrete tips mee te geven om hiermee aan de slag te gaan. Digitale kanalen zijn nu “de” manieren van communiceren en werken. Maar we moeten voorzichtig zijn want wat voor één iemand werkt, werkt daarom niet bij iemand anders. Mensen die nu al niet meer weten waar hun hoofd staat, zeggen dat ze nu met nog meer extra zaken rekening moeten houden. Als je hen overdondert, krijgen ze helemaal het gevoel dat het hen niet lukt. We schuwen daarom ook niet om ons zelf kwetsbaar op te stellen. We stellen hen gerust en zeggen dat ook wij soms zwoegen en veel nieuwe vaardigheden versneld moeten leren. Deze “erkenning door herkenning” verlaagt de drempel om toch onze tips uit te proberen.

Als er dan toch een voordeel is aan deze periode, dan misschien dat instanties en overheden nu sneller met de gesignaleerde problemen aan de slag gaan. De samenwerking met het lokaal bestuur verloopt nu vlotter en directer, waar er ‘in normale tijden’ veel tussenniveaus zijn.  Nu stellen zo ons zelf de vraag of wij belangrijke signalen ontvangen. In het begin van de crisis verliep alles wat chaotisch, was er veel onduidelijkheid en kregen de mensen tegenstrijdige berichten. Vandaag communiceert het stadsbestuur duidelijker en in begrijpbare taal en ook de scholen houden sterker rekening met de thuissituatie van kwetsbare gezinnen. Stad Roeselare en het OCMW zijn nu  bereikbaarder, dan in het begin van de crisis.  Ook rond voedselbedeling ontstonden vlug nieuwe samenwerkingsverbanden.


Het werk geeft op een bizarre manier, ook wel veel voldoening

Lieze:  Binnen de Kom-Af liep er reeds een leertraject rond psychische kwetsbaarheid, in samenwerking met PZT (= Psychiatrische Zorg in de Thuissituatie). In deze bijzondere tijden is dit partnerschap nog waardevoller dan voorheen.  De tips de we vroeger al mee kregen, maar ook de mogelijkheid om snel advies in te winnen, zorgen dat we beter gewapend zijn in deze buitengewone omstandigheden.  Zeker wanneer we ons ernstig zorgen maken om iemand is het van onschatbare waarde om een rechtstreekse lijn te hebben met een deskundige medewerker geestelijke gezondheidszorg. En hoewel ze gewend zijn aan het werken onder druk is het ook voor hen niet vanzelfsprekend. Niet enkel omwille van het onvermogen tot fysieke nabijheid.  Maar ook omdat een persoonlijke crisis  nu evenzeer onderdeel is van een algemene crisissituatie, waar weinig grip op is. Tegelijkertijd geeft ons werk op de één of andere bizarre manier ook wel een enorme voldoening en zorgen deze uitzonderlijke omstandigheden dat er binnen het werkveld heel wat mooie dingen gebeuren.

We verwachten dat er na de paasvakantie heel wat vragen zullen komen rond pre-teaching.  We houden ons hart vast, maar we blijven ervoor gaan.  We merken dat we meer dan ooit nodig zijn. 

Er is nog wat drempelvrees, maar de komende weken zullen we experimenteren met een groeps-chat, een echte virtuele Kom-Af.

kom-af

terug naar overzicht
moet in dit geval niet ingevuld worden

op de hoogteBlijf op de hoogte van onze activiteiten en nieuwtjes

Schrijf je in

Project in de kijker

Brugfiguren in landelijke context

Een brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon tussen kwetsbare gezinnen, welzijnsorganisaties en de school.

Lees verder