U bent hier: Nieuws » Brugfiguur Veerle helpt gezinnen met afstandsonderwijs

terug naar overzicht

Brugfiguur Veerle helpt gezinnen met afstandsonderwijs

thumbnail

Dat afstandsonderwijs heel wat uitdagingen met zich meebrengt, is een open deur intrappen. Naast de alledaagse beslommeringen en zorgen, ook nog eens de rol opnemen van ouder én juf én entertainer is allesbehalve evident.  

 

Veerle werkt al 15 jaar in Avelgem, de laatste jaren met gezinnen in een kwetsbare situatie. Het is haar tweede schooljaar als brugfiguur. Meer dan ooit probeert ze in deze coronatijden gezinnen, scholen en diensten met elkaar te verbinden. We blikken met haar terug op de afgelopen weken, en hoe ze erin slaagde om enkele obstakels bij afstandsonderwijs te overwinnen.

 

Obstakel 1: Géén toegang tot digitale hulpmiddelen

computerlevering aan huisEerste uitgaging was om iedereen te voorzien van een computer en internet. Al voor de paasvakantie bezorgden we verschillende gezinnen een laptop en code voor internet. De scholen konden perfect monitoren wie nog geen oefeningen gemaakt had op het online educatief platform. Ik bevroeg de door mij gekende gezinnen. Ook de veiligheidscel van de gemeente kwam in actie met een oproep naar laptops. Enkele gezinnen bleven problemen ondervinden met een slecht functionerende tablet. De school ging goed om met het signaal en besliste dat die leerlingen welkom waren om op school hun taken te maken. De andere school leende computers uit aan de gezinnen.

"Toen ik het nieuws meldde, kreeg ik via videocall een vreugdedansje te zien van het meisje dat vooruitzicht had op een eigen computer."

Volgende stap was de thuislevering van deze computers. Zomaar de computer aan de voordeur zetten, was geen optie.  Er was wel wat ondersteuning nodig bij het aansluiten van de verschillende kabels. En dan kwamen de problemen naar boven: Een computer die niet wou opstarten of waarvan het geluid niet werkte. Dan maar opnieuw contact opnemen met de school. Er werd voor een nieuwe computer of voor extra hoofdtelefoons gezorgd.  Problemen opgelost, denk je dan.


Obstakel 2: Géén digitale vaardigheden

Niet iedere ouder is echter vertrouwd met het internet of beschikt over een e-mailadres.

"Ik heb vele gezinnen geholpen bij het inloggen op Bingel, het downloaden van de weekplanning of het bezoeken van de facebookpagina van de klas. Lang leve de video-calls!"

Zelfs als alle apparatuur in orde is, is het nog te moeilijk voor sommige ouders om hun kinderen te ondersteunen bij het schoolwerk. Dat komt door de thuissituatie of het niet vertrouwd zijn met de schooltaal.  Ik besprak dit met de scholen, die daarop hun opvang vlot openstelden voor deze kwetsbare leerlingen. Zo konden ze in alle rust en met wat ondersteuning hun schooltaken maken.

  

Obstakel 3: Géén klare taal voor iedereen

whatsapp berichtDe communicatie vanuit de scholen gebeurt hoofdzakelijk via mail. Sommige gezinnen hebben echter geen mailadres of begrijpen de nieuwsbrieven niet. Het was bijvoorbeeld niet voor iedereen duidelijk dat er wekelijks een werkbundel is, die op school geprint kan worden. Door mijn gezinnen te bevragen weten de scholen nu voor wie er iedere week een geprinte versie moet klaarliggen of aan huis worden gebracht.

"Ik hoorde ook dat enkele kinderen vol goede moed lukraak oefeningen uit hun bundel maakten zonder eerst naar de instructiefilmpjes te kijken of de weekplanning te volgen."

Gelukkig kon ik zelf de uitleg in een eenvoudige taal overbrengen.

 

(foto: Whatsapp-bericht van alleenstaande mama over haar ervaring met brugfiguur Veerle)





Wél veel bereidheid

Het afstandsleren in coronatijden vraagt van iedereen - directies, leerkrachten, gezinnen en mezelf als brugfiguur – veel flexibiliteit en creativiteit. Maar ondanks alle obstakels merk ik bij iedereen een grote bereidheid om met elkaar in contact te blijven en de nodige ondersteuning te bieden voor alle leerlingen.

Die creativiteit zal nodig blijven bij de heropstart van het lesgeven vanaf 15 mei.  Want ook dan loopt het afstandsonderwijs nog verder en blijven scholen instaan voor de opvang van bepaalde kinderen.  Ik blijf in contact met de gezinnen om te horen of ze alle informatie goed begrijpen en om hen te ondersteunen bij problemen.


Meer informatie:

-Samen met provincie West-Vlaanderen ondersteunen we brugfiguren en lokale besturen met intervisie-, netwerk- en vormingsmomenten

-Lees ook de eerste bijdrage in artikelenreeks onderwijs: Verspreid schoolboeken, geen virus

-Klasse ontwierp leuke welkomposters voor de heropstart: Klik en print.

terug naar overzicht
moet in dit geval niet ingevuld worden

op de hoogteBlijf op de hoogte van onze activiteiten en nieuwtjes

Schrijf je in

Project in de kijker

Brugfiguren in landelijke context

Een brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon tussen kwetsbare gezinnen, welzijnsorganisaties en de school.

Lees verder