U bent hier: Nieuws » De Pluim voor ARhus Roeselare

terug naar overzicht

De Pluim voor ARhus Roeselare

thumbnail

SAMO-magazine reikt twee keer per jaar een pluim uit aan een opmerkelijk initiatief, een straffe organisatie of een kleine held. ARhus Roeselare benutte de coronacrisis om de dienstverlening toegankelijker te maken voor mensen in een kwetsbare situatie. Daarom verdient ARhus deze trofee.

 



Bevraging over drempels in dienstverlening

 

Bert Vergote, projectcoördinator: “Dat we met het kenniscentrum nog niet iedereen bereiken werd extra op scherp gesteld tijdens de coronacrisis.  We grepen de crisis aan om contact te leggen met meer dan twintig organisaties die werken met kwetsbare doelgroepen. We vroegen hen welke drempels zij zien en hoe we onze dienstverlening kunnen uitbreiden om beter aan noden tegemoet te komen.”

 

Nood aan een vrijetijdsaanbod

 

Rozemarijn DereuddreRozemarijn Dereuddre, projectcoördinator:

“We pasten onze dienstverlening aan. Zo konden de organisaties met een groepspas ook tijdens de coronacrisis een beroep blijven doen op de afhaaldienst. We ontwikkelden een speciale laagdrempelige formule van gratis lidmaatschap en via onze afhaaldienst kon vrijetijdsmateriaal (spelletjes, bewegingsmateriaal, puzzels) ontleend worden.  Organisaties kregen van ons vrijetijdspakketten met leuke doe- en knutselopdrachten voor kinderen (6 - 12 jaar), die ze dan zelf verdeelden bij kwetsbare gezinnen. Voor jongeren (14 - 20 jaar) organiseerden we elke week creatieve workshops, gratis en coronaproof. En er waren onze digitale praattafels voor iedereen die Nederlands leert.

 







De digitale kloof

 

Yves RosseelYves Rosseel, directeur Arhus:

“Ook na de coronacrisis zullen we de drempel zo laag mogelijk houden en aangepaste initiatieven ontwikkelen. We willen daarvoor blijven samenwerken met de organisaties die ons feedback gaven tijdens corona. Zij kennen de mensen en de struikelblokken die ze ervaren om deel te nemen aan ons aanbod. We willen samen met hen op zoek gaan naar oplossingen om onze dienstverlening te differentiëren en beter af te stemmen. Een voorbeeld is de digitale klusjesdienst. Samen met digicafés en Motena willen we inzetten op digitale dienstverlening aan huis. Digitale noden zijn niet altijd op te lossen met vorming maar vragen ondersteuning op maat. Digitale dienstverlening aan huis, waarbij wordt ingespeeld op individuele vragen, biedt hierop een mooi antwoord.”

 

 

ARhus is de plek bij uitstek voor al wie op zoek is naar informatie en kennis. In 2007 besliste het stadsbestuur van Roeselare om de stadsbibliotheken te integreren in een nieuwbouw en uit te breiden tot een kennis- en leercentrum.
ARhus wil een huis van de stad zijn voor al wie zich in en buiten Roeselare wenst bij te scholen en te ontwikkelen. Een huis dat toegang verschaft tot kennis en leren en partnerships afsluit die ondernemen en innoveren faciliteren.

Meer info vind je via www.arhus.be/uitgebreidedienstverlening 

 

terug naar overzicht
moet in dit geval niet ingevuld worden

op de hoogteBlijf op de hoogte van onze activiteiten en nieuwtjes

Schrijf je in

Project in de kijker

Brugfiguren in landelijke context

Een brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon tussen kwetsbare gezinnen, welzijnsorganisaties en de school.

Lees verder