U bent hier: » Brugfiguren in landelijke context

Brugfiguren in landelijke context



Wat

Twee van onze opbouwwerkers werken momenteel als brugfiguur in de landelijke gemeenten Houthulst en Avelgem. We kozen bewust voor landelijke gemeenten. Het risico op onderbescherming is er groter omdat:

  • mensen er vaak meer geïsoleerd leven 
  • de armoede er minder zichtbaar is  
  • de mobiliteit er vaak problematisch blijft
  • de instroom van mensen met een migratieachtergrond de druk op de dienstverlening vergroot  

Een brugfiguur is een neutrale vertrouwensfiguur die vanuit het lokaal bestuur wordt ingezet om kwetsbare gezinnen te ondersteunen. Samen met het gezin bekijkt de brugfiguur op welke vlakken er vragen zijn en maakt ze de brug naar de nodige hulp- of dienstverlening. Typisch voor een brugfiguur is de link die gelegd wordt tussen onderwijs, welzijn en de buurt. Het is vooral de school die gezinnen doorverwijst.

De inzet van een brugfiguur is niet enkel bedoeld om ervoor te zorgen dat een gezin hulp op maat krijgt. Het is ook het streefdoel om het lokaal bestuur en het schoolbeleid zo aan te passen dat zij hun beleid afstemmen op de noden en behoeften van kwetsbare gezinnen. Dit kan o.a. gaan over een sensibilisering rond kansarmoede, kostenbesparend werken, aankoopbeleid, beleid rond uitstapjes,…

“Het is een opluchting dat ik weet dat ik met al mijn vragen bij de brugfiguur terecht kan.”


Waar

Houthulst en Avelgem

Partners

Gemeente en Sociaal Huis, Huis van het Kind  en de basisscholen

Meer info

Download de publicatie inspiratieboek en praktijkboek brugfiguren in landelijke context

Film brugfigurenwerking Wingene: https://www.wingene.be/brugfiguren 

Samen met provincie West-Vlaanderen ondersteunen we brugfiguren en lokale besturen met intervisie-, netwerk- en vormingsmomenten

<< Terug naar overzicht



Medewerkers aan dit project

Veerle Gevaert

Functie :  Opbouwwerker
Telefoon :  051 24 29 28
GSM :  0474 91 96 64
Email :  veerle.gevaert@samenlevingsopbouw.be

Anje Huysentruyt

Functie :  Opbouwwerker
Telefoon :  051 24 29 28
GSM :  0474 91 96 69
Email :  anje.huysentruyt@samenlevingsopbouw.be

Nieuwsberichten over dit project

Nog veel vragen bij heropstart scholen

thumbnail
>

Op 2 juni kan het kleuteronderwijs herstarten en vanaf 5 juni zijn ook àlle lagere school leerlingen weer welkom op school.  Voor veel leerlingen is dit geen dag te vroeg. Aws, Joviale en Maylie tonen hun studeerplek van de afgelopen weken tijdens corona. Met de heropstart van de scholen zijn echter niet alle problemen van de baan.

Lees verder >>

Brugfiguur Veerle helpt gezinnen met afstandsonderwijs

thumbnail
>

Meer dan ooit probeert brugfiguur Veerle in deze coronatijden gezinnen, scholen en diensten met elkaar te verbinden. We blikken met haar terug op de afgelopen weken, en hoe ze erin slaagde om enkele obstakels bij afstandsonderwijs te overwinnen.

Lees verder >>

Verspreid schoolboeken, geen virus

thumbnail
>

Uit het dagboek van de voorbije twee weken van brugfiguur Anje Huysentruyt.

Lees verder >>

Geslaagde Kick-off brugfiguren

thumbnail
>

96 aanwezigen wisselden met elkaar uit en kregen inspiratie en goesting om de brugfigurenwerking vorm te geven in hun gemeente.

Lees verder >>

Avelgem en Samenlevingsopbouw: samen sterk

thumbnail
>

“Als kleine gemeente hebben we al veel kunnen verwezenlijken, maar zonder Samenlevingsopbouw zou ons dat niet zijn gelukt”, zegt Ann Schellaert, diensthoofd Sociale Dienstverlening. 

 

Lees verder >>

Interview collega over brugfiguren in een landelijke context.

thumbnail
>

Trots op collega Anje! Deze ochtend aan het woord bij radio 2 West-Vlaanderen over brugfiguren in een landelijke context. Voor wie nog niet wakker was is hier een nieuwe kans om haar aan het woord te horen. INTERVIEW VRT RADIO 2


Lees verder >>
moet in dit geval niet ingevuld worden

op de hoogteBlijf op de hoogte van onze activiteiten en nieuwtjes

Schrijf je in

Project in de kijker

Brugfiguren in landelijke context

Een brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon tussen kwetsbare gezinnen, welzijnsorganisaties en de school.

Lees verder